Ślub jest dla każdej pary młodej szczególnym wydarzeniem, jednak ten dzień wiąże się również ze sporym stresem, a sporo nerwów oznacza także organizacja tego wydarzenia. Wszystkie inwestycje trzeba odpowiednio przemyśleć, aby podołać temu zadaniu pod względem finansowym. Przydadzą się do tego również pewne umiejętności związane z planowaniem tego typu imprez i zmysł twórczy. W przypadku ich braku, niezbędna może być pomoc wedding plannera, który zajmie się wszystkim od początku do końca. Kim on jest oraz czym się zajmuje?
Wedding planner – co to?
Konsultant ślubny, inaczej wedding planner, jest osobą odpowiedzialną za organizację ślubu i wesela. Pary młode zwykle decydują się skorzystać z jego wsparcia, gdyż zależy im, aby ten dzień wyglądał idealnie. Większość wedding plannerów ukończyła kursy w zakresie planowania różnych wydarzeń oraz organizowała już mnóstwo tego typu uroczystości. Dzięki współpracy z nimi, będzie można na spokojnie podejść do tej ceremonii, oszczędzając sobie niepotrzebnego stresu.
Co robi wedding planner?
Usługi wedding plannera polegają przede wszystkim na koordynowaniu ślubu i wesela. Uporanie się ze wszystkimi sprawami związanymi z tym wydarzeniem często jest zbyt skomplikowane dla przyszłych nowożeńców, więc w takich sytuacjach jego pomoc może okazać się niezbędna. Konsultant ślubny w pierwszej kolejności zajmie się przygotowaniem szczegółowej listy obowiązków, co jest szczególnie istotne, gdyż pary młode zwykle mają problem z określeniem, co dokładnie muszą zrobić przed swoim ślubem.
Planowanie uroczystości
Na początku trzeba stworzyć koncepcję uroczystości, dzięki której całe wydarzenie przebiegnie zgodnie z planami pary młodej. Wedding planner poprosi przyszłych nowożeńców o informację związaną z tym, o której godzinie mają się rozpocząć poszczególne części tego wydarzenia.
Konkretne usługi, w których pomoże wedding planner
Zakres usług, w których można liczyć na wsparcie wedding plannera jest bardzo szeroki, gdyż może on pomóc w nawiązaniu współpracy z różnymi usługodawcami, którzy będą niezbędni przed ślubem i weselem oraz w jego trakcie.
Usługi zapewniające idealny wygląd panny młodej w trakcie ślubu
Wedding planner może się zająć, chociażby pomocą w rezerwacji makijażystki i fryzjera dla panny młodej, polecając także sprawdzone firmy świadczące tego typu usługi, gdyż doskonale orientuje się w branży ślubnej.
Nauka tańca
Niezwykle istotną częścią wesela jest pierwszy taniec, jak i w ogóle cała zabawa taneczna, dlatego w przypadku braku wystarczających umiejętności w tym zakresie, przydadzą się odpowiednie lekcje, w których organizacji również pomoże konsultant ślubny. Doskonale orientuje się on w kwestii szkół oraz najpopularniejszych stylów tanecznych, co ma tutaj szczególne znaczenie.
Wynajem auta do ślubu
Wedding planner udzieli także wsparcia, jeśli chodzi o organizację samochodu, który zawiezie przyszłych nowożeńców na ich ślub. W takim dniu przyda się z pewnością luksusowe auto, a konsultant ślubny ma odpowiednie kontakty, aby zapewnić taki transport.
Pomoc w wyborze potraw
Istotnym elementem organizacji jest ustalenie menu weselnego tak, aby trafiało w gusta wszystkich gości, dlatego warto pomyśleć również o wegetarianach czy osobach będących na różnych dietach, np. bezglutenowej. Wedding planner na podstawie wytycznych przedstawionych przez parę młodą może prowadzić konsultacje z menadżerem sali weselnej i kucharzem odpowiedzialnym za przygotowanie dań na tę imprezę.
Kolejna istotna część imprezy
Obowiązkowym elementem uroczystości jest również tort weselny, za którego zamówienie również może odpowiadać wedding planner, planując także dokładną godzinę, o której powinien się on znaleźć na sali weselnej.
Podziękowania dla gości
Jednym z obowiązków państwa młodych jest przygotowanie podziękowań dla swoich Gości, w czym również może ich wyręczyć konsultant ślubny. Zrobione przez niego kartki mogą wprawić w zachwyt wszystkie przybyłe na tę uroczystość osoby.
Wsparcie w kwestii rezerwacji sali weselnej
Znając datę ślubu, trzeba zająć się rezerwacją właściwego miejsca na wesele. W tym zakresie swoją pomoc również oferują konsultanci ślubni kontaktujący się z menagerami sali weselnej w kwestii terminu. Warto powiedzieć wedding plannerowi o swoich marzeniach związanych z wymarzoną uroczystością, jednak należy mieć na uwadze, że większość lokali może mieć zarezerwowane terminy nawet na kilkanaście miesięcy do przodu, w związku z czym konieczne jest zadbanie o to z odpowiednim wyprzedzeniem.
Oprawa muzyczna podczas wesela
Muzyka ma również duże znaczenie w czasie uroczystości, gdyż może ona wprawić wszystkich gości w doskonały nastrój. Niezbędna jest więc obecność DJ’a lub zespołu muzycznego, a właściwego wyboru można dokonać razem z wedding plannerem. Warto dopasować utwory do każdej z grup wiekowych, aby świetnie bawiła się zarówno młodzież, jak i osoby starsze, uwzględniając to w czasie rozmów z konsultantem ślubnym.
Jak zadbać o uwiecznienie uroczystości na zdjęciach i filmie?
Cudowne pamiątki z dnia ślubu zapewni doświadczony fotograf oraz kamerzysta, w którego wyborze również pomoże wedding planner, jednocześnie ustalając z nim warunki współpracy.
Pomoc w kwestiach finansowych
O ile kwestie związane z powyższymi usługami i organizacją całej uroczystości mogą być dla przyszłych nowożeńców wręcz fascynujące, to przygotowanie budżetu może być już zdecydowanie mniej przyjemne. Konsultant ślubny także w tym przypadku wybawi parę młodą z opresji, dbając o uwzględnienie wszystkich wydatków, aby później młodzi małżonkowie uniknęli przykrych zaskoczeń.
Dodatkowe atrakcje weselne
Organizując ślub i wesele, trzeba także skupić się na atrakcjach uświetniających tę uroczystość, a mogą do nich należeć, chociażby: fotobudka, pokaz tańca czy słodki stół. Zaplanowaniem tego wszystkiego w najdrobniejszych szczegółach zajmie się wedding planner, dzięki czemu wszystkie obecne osoby będą czuć się na tej imprezie naprawdę wyjątkowo, zapominając o życiowych rozterkach.
Motyw przewodni uroczystości weselnych
Doświadczony wedding planner doskonale zna trendy weselne i całą branżę ślubną. Jeśli państwo młodzi wybrali konkretny motyw przewodni, to konsultant będzie koordynował wszystkie działania odnośnie dekoracji, dodatków czy jakichkolwiek kwestii tworzących niepowtarzalny klimat całej uroczystości.
Wsparcie w kwestii noclegów i transportu dla gości
Spora część gości na wesele przyjeżdża z odległych miejscowości lub nawet zza granicy, dlatego wielu z nich będzie potrzebować transportu i noclegu. Wedding planner opracuje cały plan z tym związany, wyliczając koszty oraz rozmawiając w tej sprawie z różnymi usługodawcami.
Kwestia udekorowania sali weselnej lub miejsca ceremonii
Wygląd sali weselnej lub miejsce ceremonii ma również duże znaczenie, dlatego warto pomyśleć o odpowiednich kwiatach i dekoracjach, co także może należeć do obowiązków wedding plannera. Uczyni on przestrzeń, w której będą się bawić goście, absolutnie wyjątkową.
Czym powinien cechować się dobry wedding planner?
Organizacja ślubu i wesela należy z pewnością do dość skomplikowanych zadań, gdyż trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii, aby wszystkie zgromadzone osoby były w pełni zadowolone z tej uroczystości. Solidny organizator tego typu imprez musi mieć mnóstwo cech, dzięki którym współpraca z przyszłymi nowożeńcami oraz usługodawcami będzie oparta o całkowity profesjonalizm.
Porządny wedding planner musi mieć sporą empatię i wykazywać się serdecznością, otwartością i wyrozumiałością w stosunku do potrzeb pary młodej. Liczy się także jego pozytywne nastawienie, ale przede wszystkim konsultant ślubny powinien lubić swoją pracę. Ponadto, istotne jest to, aby był on w pełni dyspozycyjny, gdyż często konieczna jest podróż w wiele miejsc w celu załatwienia różnych kwestii, takich jak rezerwacja sali weselnej czy kontakt z usługodawcami, do czego potrzeba dużej dostępności. Duże znaczenie ma także pozostawanie w ciągłym kontakcie z przyszłymi małżonkami.
Kolejną istotną cechą idealnego wedding plannera jest kreatywność, gdyż to ona pomoże mu w stworzeniu niesamowitej uroczystości, która wprawi w zachwyt wszystkich Gości. Musi on umieć radzić sobie w kryzysowych sytuacjach i gdy coś pójdzie niezgodnie z planem, znajdować wyjścia awaryjne. Powinien także spełnić wszystkie, nawet te najdziwniejsze, marzenia pary młodej. Oczekiwania przyszłych małżonków mogą być czasami na tyle trudne do spełnienia, że konsultantowi ślubnemu przyda się również cierpliwość oraz zachowanie pełnego profesjonalizmu, aby przyszli małżonkowie czuli się jak najlepiej obsłużeni.
Konsultant ślubny powinien cechować się także dużym opanowaniem, gdyż może dojść do różnych nieprzewidzianych sytuacji, takich jak odwołanie realizacji przez usługodawcę. Wedding planner musi wtedy bez wpadania w panikę znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla państwa młodych. W związku z tym, że do obowiązków takiej osoby często należy dobór odpowiednich dekoracji, szczególnie liczy się tutaj poczucie estetyki, aby wszystkie elementy tworzyły ze sobą spójną kompozycję. Istotne jest również, aby konsultant miał silny charakter i potrafił słuchać, co należy uznać za niezbędne w relacjach z przyszłymi małżonkami. Ponadto, duże znaczenie ma konsekwencja oraz ścisłe trzymanie się warunków ustalonych z młodą parą.
Gdzie można znaleźć wedding plannera?
Aktualnie najprostszym sposobem na znalezienie dobrego wedding plannera jest przeszukiwanie różnych stron internetowych. Wedding plannerzy zostawiają ogłoszenia na wielu portalach i w mediach społecznościowych, gdzie można przejrzeć ich oferty.
Czym jest Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych?
Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych jest organizacją zrzeszającą wedding plannerów świadczących usługi najwyższej jakości. Należą do niej firmy oferujące kompleksową organizację ślubu i wesela, a składa się ona jedynie ze sprawdzonych i doświadczonych specjalistów. Konsultanci z członkostwem w PSKŚ są profesjonalistami gruntownie znającymi rynek oraz dbającymi o wysoki standard usług.
Podsumowanie
Wedding planner może z pewnością pomóc wielu parom w spełnieniu marzenia o idealnym ślubie i weselu, dlatego przyszli małżonkowie, którym ciężko samodzielnie poradzić sobie z organizacją tych uroczystości, powinni skorzystać z jego usług. Koszty takiego rozwiązania są dość spore, jednak korzyści z wynajęcia takiego specjalisty mogą w pełni wynagrodzić wydanie dużej sumy pieniędzy. Warto więc zadbać o to, aby ten dzień był niezapomniany oraz wyjątkowy.